Regelmatig poetsen en flossen helpt om je tanden schoon en fris te houden. Uit onderzoek blijft dat je ook specifieke voedingsmiddelen kunt kiezen, omdat deze tandplak helpen tegen te gaan. Met dit eten en drinken houd je je gebit schoon.

Cranberries

Dit fruit bevat zogenaamde polyfenolen, wat mogelijk tandplak van je tanden vandaan houdt. Met minder tandplak heb je een kleinere kans op gaatjes. Let wel even op de verpakking, omdat veel producenten suiker toevoegen aan de cranberries. Kies daarom voor een variant zonder toegevoegde conserveringsstoffen.

Melk

Ook melk blijkt te kunnen helpen om tandplak tegen te gaan. Bacteriën zetten nadat je iets gegeten hebt de suikers om in zuur. Melk neutraliseert het zuur, waardoor er minder schadelijke stoffen ontstaan. Drink dus gerust eens een glaasje melk nadat je bijvoorbeeld een zoet toetje hebt gehad. Let er wel op dat je de melk niet combineert met bijvoorbeeld ontbijtgranen, want dat heft de werking op.

Rozijnen

Rozijnen zijn zoet en bevatten veel natuurlijke suikers. Maar tegelijkertijd zit er ook zogenaamde fytochemicalieën in rozijnen, dit zijn stofjes die de ophoping van bacteriën tegengaan. Zo nu en dan een handje rozijnen kan de aftakeling van je gebit dus tegengaan.

Kaas

Kaas blijkt net als melk te helpen met het herstellen van de zuurtegraad in je mond. Nadat je iets eet, wordt het eten omgezet in zuur. In deze zure omgeving gedijen bacteriën beter. Kaas eten na je maaltijd blijkt te helpen om de Ph-graad te herstellen, zodat bacteriën minder kans krijgen om schade aan te richten.

Thee

Net als in cranberries blijken in thee ook zogenaamde polyfenolen te zitten. Het stofje zit vooral en groene en zwarte thee. Mensen die veel thee drinken blijken minder ophoping van tandplak te hebben. Zo kan thee ook helpen als bijvoorbeeld last hebt van een slechte adem.

Wil je meer tips hoe je je mond gezond kan houden? Kom langs bij tandartspraktijk Dental Friends in Bunnik.