Tandartsen zijn vaak goed in wat ze doen en daar wordt een tandarts vooral ook op beoordeeld. Dat is ook hoe het hoort. Toch kan je jouw tandartspraktijk, bijvoorbeeld als tandarts in Alkmaar, nog succesvoller maken door ook aan de gastvrijheid te denken. We geven je hier enkele tips om op een eenvoudige manier je praktijk gastvrijer te maken.

Huiskamer

De wachtkamer in een tandartspraktijk lijkt vaak op die van een ziekenhuis of huisarts. Op een paar oude tijdschriften na, ligt er verder niks. Ook wordt er vaak maar een kleur gebruikt (wit) en oogt de ruimte saai. Om dit te voorkomen moet je de wachtruimte meer een huiskamersfeer geven. Plaats televisieschermen in de wachtkamers, zet er wat gezellige fauteuils en sfeerlampen neer. Zorg ervoor dat je gasten even vergeten waar ze zijn en zich prettiger voelen. Vooral vlak voor een enge of lange behandeling kan dit zeer ontspannend werken.
Verras mensen
Het draait allemaal om het verrassen van mensen en het overtreffen van hun verwachtingen. Ga je naar de tandarts, dan verwacht je een saaie, kille wachtruimte. Wanneer iemand binnenkomt en meteen een lekkere bank, een bos bloemen en een grote tv ziet staan, raakt hij positief verrast. Let ook op de kleine dingen, zoals wanneer je patiënten jarig zijn bijvoorbeeld, en feliciteer ze dan ook. Hiermee bouw je meteen een band op.

Overige tips

  • Luister altijd naar de wensen van de patiënt en pas je behandeling hierop aan.
  • Voor de wachtruimte is het goed om je te laten inspireren door een stylist.
  • Zorg dat je anders bent dan andere tandartsen.
  • Bevorder de sfeer op de werkvloer; sluit elke week bijvoorbeeld af met een korte borrel.
  • Geef je medewerkers complimenten; hierdoor gaan ze zich fijner voelen wat zich ook naar buiten toe uitstraalt.