Suiker zorgt voor gaatjes in je tanden, maar dat hoeft niet lang niet altijd zo te zijn! Alleen in bepaalde omstandigheden wordt zoetigheid omgezet in zuur, waardoor vervolgens je tandglazuur kan beschadigen. Door de juiste omstandigheden in je mond te creëren kun je onbezorgd suiker eten.

Bezoek je tandarts

Niet iedereen is even gevoelig voor de omzetting van suiker. Dit heeft ermee te maken hoeveel schadelijke bacteriën zich al in je mond bevinden. Sommige tandartsen kunnen dit tegenwoordig testen: zo weet je hoeveel risico je loopt. Ook kan de tandarts of mondhygiënist je tips geven om het aantal schadelijke bacteriën te verminderen.

Verminder het aantal tussendoortjes

Elke keer als je iets zoets eet, daalt de PH waarde in je mond. De omstandigheden in je mond worden hierdoor interessant voor schadelijke bacteriën. Je glazuur wordt zachter, waardoor zwakke plekken in de tanden kunnen ontstaan. Je mond kan de zuurtegraad in je mond herstellen, bijvoorbeeld door middel van je speeksel. Dit proces kost tijd. Vandaar dat het aan te raden is om het aantal tussendoortjes te beperken en niet de hele dag door te snoepen. Probeer het aantal eetmomenten te beperken tot 5 à 6.

Kies het juiste suiker

Niet elk suiker heeft hetzelfde effect in de mond. Als je gaat snoepen, kies dan voor iets dat niet te lang in je mond blijft liggen en dat niet plakt. Ook zijn er snoepjes waar nog extra zuur is toegevoegd. Probeer dit type tussendoortje zoveel mogelijk te mijden. Daarentegen zijn er zelfs zoetstoffen die je kunnen helpen je gebit schoon te houden, zoals xylitol. Kies voor deze zoetstoffen in plaats van schadelijke, zure suikerbommetjes.

Na het eten

De periode na een tussendoortje of maaltijd is erg belangrijk. Hierin verwerkt je mond het zuur dat is aangemaakt na het eten van suiker. Je kunt je speeksel helpen door de mond te spoelen met water, dit zorgt ervoor dat de PH weer omhoog gaat. Wacht in ieder geval een half uur totdat je gaat poetsen.

Wil je meer adviezen om gaatjes tegen te gaan? Neem contact op met je tandarts. Zo kun je in de regio Almere terecht bij tandartspraktijk de Waterval.