Bezoekers staan er niet vaak bij stil: de hygiëne in de tandartspraktijk. Als tandarts ben je hier maar al te goed mee bezig. Zowel de praktijk als de instrumenten die gebruikt worden, moeten qua hygiëne op een topniveau zijn. Zo bescherm je als tandarts zowel je eigen gezondheid als de gezondheid van je patiënten. Gelukkig zijn er heel veel tandartsen die dit goed doen, zoals Den Helder Dental, tandarts in Den Helder.

Maar waar moet je op letten bij het schoonmaken van tandheelkundige instrumenten, om zo het risico op een infectieoverdracht tot een minimum te beperken en je instrumenten een langere levensduur te geven? We geven je hier enkele tips.

Bescherm jezelf

Persoonlijke beschermingsmiddelen, waaronder veiligheidsbrillen, gezichtsmaskers en handschoenen beschermen je tegen besmetting tijdens het reinigen van instrumenten. Het voorkomt ook dat je eventuele besmettelijke stoffen, die jij met je meedraagt, overdraagt aan de instrumenten.

Hulphandschoenen zijn vooral belangrijk bij het schoonmaken van tandheelkundige instrumenten omdat ongelukken kunnen en zullen gebeuren. Handschoenen die prik- en chemische stoffen bestendig zijn en die tussendoor gedesinfecteerd kunnen worden, zijn een must-have voor elke tandartspraktijk.

Droog de instrumenten

Na sterilisatie in een autoclaaf is het van cruciaal belang om de instrumenten grondig te drogen. Sterilisatoren zullen alleen de hoeveelheid vocht die ze zelf op je instrumenten aanbrengen, verwijderen. Als je de instrumenten nat in een sterilisator doet, zullen ze nat uit de sterilisator komen. Hierdoor wordt de verpakking (in de volgende stap) ook nat. En natte verpakkingen kunnen bacteriën en vocht van de menselijke huid door de verpakking voeren, waardoor het risico op besmetting van de instrumenten toeneemt.

De laatste stap voor het plaatsen van de instrumenten in de sterilisator is het verpakken van de instrumenten. De verpakking moet worden verzegeld om blootstelling aan lucht te voorkomen wanneer je de instrumenten uit de sterilisator haalt. Zorg ervoor dat je een autoclaafverpakking kiest die het mogelijk maakt om de sterilisator in een autoclaaf te verpakken.