Het voorkomen van tandverlies kan gedeeltelijk binnen uw controle liggen, suggereert nieuw onderzoek. In het Journal of Periodontology geven tandheelkundige experts een lijst van negen risicofactoren voor tandverlies als gevolg van parodontitis.

Dit is de lijst:

• Ouder zijn dan 35
  • Man zijn
  • Nooit professionele tandheelkundige zorg krijgen
  • Nooit een tandenborstel gebruiken
  • Roken (nu of in het verleden)
  • Suikerziekte hebben
  • Hoge bloeddruk
  • Reumatoïde artritis hebben
  • De negende bevinding was dat de voorste (anterior) tanden meer kans hadden om verloren te gaan aan tandvleesontsteking dan de tanden achter in de mond.

Sommige van deze factoren – zoals je leeftijd en geslacht – zullen niet veranderen. Maar andere – zoals of je je tanden poetst of rookt – kun je grotendeels zelf bepalen. Wil je graag zo lang mogelijk plezier houden van je tanden? Laat ze dan regelmatig controleren door Tandarts Vos

Tandverlies bijhouden

De lijst is opgesteld door Khalaf Al-Shammari en collega’s. Al-Shammari werkt op het Ministerie van Gezondheid in Koeweit. Het onderzoek werd gedaan in Koeweit. Het omvatte alle volwassenen die een tand lieten verwijderen in 21 willekeurig gekozen algemene tandartspraktijken – een kwart van dergelijke klinieken in Koeweit. De klinieken werden allemaal beheerd door de Koeweitse regering. De meeste Koeweiti’s die tandheelkundige zorg krijgen, gaan naar dergelijke klinieken als onderdeel van het gezondheidssysteem van het land, merken de onderzoekers op. De totalen: 1.775 patiënten en 3.694 verwijderde tanden. Bij 14 patiënten werden alle tanden getrokken.

Belangrijkste reden voor tandverlies

Tandvleesaandoeningen (parodontale aandoeningen) waren de voornaamste reden voor tandverlies. Het is een van de belangrijkste oorzaken van tandverlies in de wereld, aldus de onderzoekers. Mannen hadden meer kans dan vrouwen om een tand te laten verwijderen. Tandverlies kwam ook vaker voor bij patiënten van 35 jaar en ouder. Ongeveer drie op de tien patiënten waren rokers of ex-rokers. Het verband tussen roken en tandverlies zou sterker zijn geweest als er meer informatie beschikbaar was geweest over de rookgewoonten en de voorgeschiedenis van de patiënten, aldus de onderzoekers.

Gevolgen van slechte tandverzorging

Bijna 40% van de patiënten gaf aan dat ze nog nooit professionele tandverzorging hadden gehad. Slechts 13% zei dat ze professionele tandverzorging hadden gekregen in de zes maanden voor hun tandextractie. De meeste patiënten – 60% – zeiden dat ze hun tanden nooit of slechts af en toe poetsten. Slechts ongeveer 16% zei minstens tweemaal per dag de tanden te poetsen.

Veel patiënten hadden ook andere gezondheidsproblemen. Bijna één op de vijf had diabetes type 2. Het verband tussen tandvleesaandoeningen en diabetes is “goed bewezen”, schrijven de onderzoekers.